Studienplan

1. Semester

Bezeichnung Sprache
Algorithms and Datastructures, Soft Computing English

Dieser Kurs wir sich min den Grundlegenden Begriffen der KI befassen.

Lehrinhalte


  • Grundlegende Algorithmen der künstlichen Intelligenz
  • Agentensysteme
  • Probleme Lösen (allgemein)
  • Suchen mit Hintergrundsinformation
  • Constrain Satisfactory Problems
  • Spiele
  • Logische Agenten
  • Propositional Logik
  • Logik erster Stufe
  • Inferenzsysteme
  • Wissensrepräsentation
  • Planen

Vorkenntnisse


  • Gute Kenntnisse in C/C++/C# sind zwingend erforderlich !!
  • Algorithmen (Sedgewick)

Lernergebnisse

Nach erfolgreichem Abschluss sind die Studierenden in der Lage, Grundlegende Begriffe in:


  • Graphen
  • Suchen
  • Optimieren
  • Nichtlineare Systeme
  • Systeme die Zufall enthalten

Leistungsbeurteilung


  • Schriftlicher Test 20%
  • Projekt 80%


both have to be positive

Literatur


  • Künstliche Intelligenz
    Autor: Stuart Russell / Peter Norvig
    Seiten: 1312
    ISBN: 978-3-8689-4098-5

Autonomous Vehicles
Control Theory English

Es werden die Grundlagen der Regelungstechnik vermittelt und im Zuge einer Laboreinheit auch praktisch angewandt

Lehrinhalte

Grundlagen Regelungstechnik
Strecken, Regler, Stabilität, Fuzzy Logik, Genetische Algorithmen

Vorkenntnisse

keine

Lernergebnisse

Nach erfolgreichen Abschluss der LV sind die Studierenden in der Lage:
• Ein einfaches Regelungstechniksystem im Labor zu identifizieren, zu regeln und zu optimieren

Leistungsbeurteilung

Schriftliche Prüfung und Laborbericht

Literatur

Einführung Regelungstechnik, Busch

Discrete Mathematics English

This course gives an introduction to some methods of discrete applied mathematics especially the Kalman Filter.

Lehrinhalte


  • Block Matrices
  • Symmetric Linear Systems
  • Models of Electrical Networks
  • Weighted Least Squares Estimation
  • Recursive Least Squares
  • Kalman Filter - static and dynamic case

Vorkenntnisse


  • Linear Algebra
  • Probability Theory
  • Statistics and Analysis on a BSc level

Lernergebnisse

Understanding of the idea of a Kalman Filter and the required prerequisites from Applied Linear Algebra.

Leistungsbeurteilung


  • Permanent participation in exercise classes
  • Written exam

Literatur


  • G. Strang: Introduction to Applied Mathematics, Wellesley Cambridge 1986
  • G. Strang, K. Borre: Linear Algebra, Geodesy, and GPS, Wellesley Cambridge 1997
  • G. Strang: Computational Science and Engineering, Wellesley Cambridge 2007
  • A. Gelb (Editor): Applied Optimal Estimation, MIT Press 1974

Embedded Systems English

Einführung in das hardwarenahe Programmieren von Mikrocontrollern.

Lehrinhalte

Mikrocontroller Grundlagen, Entwicklungsumgebung und Tool-Chain, Timer, Interrupts, CAPCOM Unit, Serielle Kommunikation zwischen Mikrocontroller und PC

Vorkenntnisse

Programmiersprache C

Lernergebnisse

Verständnis der besonderen Anforderungen bei der Mikrocontroller-Programmierung, Hardwarenahes Programmieren, Kommunikation mit Mikrocontrollern

Leistungsbeurteilung

schriftlicher Test, Projektarbeit im Team

Literatur

Skriptum C167, C167 User Manual, Studienbriefe, Simulationstool

ITS in Railway, Waterway and Airborne Transportation English

The course is divided into 3 parts:
  • In the first part which comprises 2 blocks of each 3 hours lecture per topic (rail, maritime, airborne) an overview of the use of ITS in the transport modes is given by the lecturers. For students of the Bachelors or Diploma degree program the attendance is optional. A written exam mandatory for all students finalizes the first part
  • In the second part the students will form teams to elaborate written reports on specific topics from the first part
  • In the third part the lecturers will give an overview of ITS aspects in the three modes of transport. The students will then research on inter-modal aspects of ITS
  • Result will be a presentation which will be held at the end of the semester

  • Lehrinhalte

    Aviation:

  • Fundamentals of Aviation
  • Safety and Security
  • Austrian Air Traffic Management - Austro Control
  • Communication - Navigation - Surveillance
  • Future in European ATM
  • Aeronautical Information Management


  • Rail:
  • Terminology
  • Route control and interlockings
  • Train control and the European train control system ETCS
  • Operation management
  • Complementary applications


  • Maritime:
  • Fundamentals of maritime and inland navigation
  • Navigation sensors and technologies (Radar, AIS, Electronic Navigational Charts)
  • E-Navigation/River Information Services (Fairway Information Services, Tracking and Tracing, Electronic Reporting, Notices to Skippers)
  • Use of Telematics
  • Regulations
  • Maritime Security
  • Search & Rescue
  • Vorkenntnisse

    Basic knowledge of ITS in rail, waterborne and airborne transportation.

      Lernergebnisse

    • General knowledge and broad understanding of the use of ITS in the three transport modes (Terms and processes, dependencies)
    • State-of-the-art knowledge for selected topics
    • Overview of similarities and differences in ITS in various transport modes
    • Assembling of findings into a written report
    • Presentation of findings in front of the group

    • Leistungsbeurteilung

    • Written exam
    • Written report
    • Presentation

    • Literatur

      References for maritime Transport:

    • www.imo.org
    • www.iala-aism.org
    • www.worldvtsguide.org
    • www.emsa.europe.eu
    • www.portofrotterdam.com
    • www.hamburg-port-authority.de
    • www.bsh.de
    • www.ic.igc.ca
    • www.mared.org

    • Airborne:
    • www.eurocontrol.int
    • www.iata.org; www.austrocontrol.at


    • Rail:
    • http://de.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System
    • http://en.wikipedia.org/wiki/Railroad_switch
    • http://en.wikipedia.org/wiki/Wheelset_(railroad)

    • Public Transport English

      Die Lehrveranstaltung hat zum Ziel, den Studierenden einen Einblick in die Anwendungsgebiete der Telematik im Bereich des Öffentlichen Verkehrs zu geben.

      Lehrinhalte

      Die Lehrinhalte gliedern sich in 3 Themenbereiche:
      Betriebliche Grundlagen im ÖPNV
      Steuerung und Überwachung von ÖPNV-Systemen
      Fahrgastinformation im ÖPNV

      Vorkenntnisse

      Für die Lehrveranstaltung sind Vorkenntnisse zu den Grundlagen aus dem ÖPNV erforderlich. Die aufmerksame Nutzung des ÖPNV im Alltag und das Hinterfragen der Funktionsweise der Systeme wird empfohlen.

      Lernergebnisse

      Ziel der Vorlesung ist es, den Studierenden das Einsatzfeld der Verkehrstelematik im Bereich des ÖPNV vorzustellen und auf die Besonderheiten aufmerksam zu machen. Die gelehrten theoretischen Grundlagen sollen in Verbindung mit praktischen Anwendungsbeispielen dazu dienen, die Anwendung von Verkehrstelematik in bestehenden ÖPNV-Systeme zu verstehen und zu hinterfragen und Lösungsansätze für entdeckte Schwachstellen zu entwickeln.

      Leistungsbeurteilung

      Die Leistungsbeurteilung erfolgt in Form eines schriftlichen Tests. Der Test gliedert sich in 4 Fragestellungen, für deren Beantwortung jeweils max. 10 Punkte vergeben werden. Insgesamt können maximal 40 Punkte erreicht werden. Der Test ist positiv, wenn mind. 20 Punkte erreicht werden.

      Literatur

      REM - Introduction to Highway Traffic Management English


      • Introduction to Traffic Management for freeway traffic
      • Various traffic management applications on freeways discussed
      • All relevant guidelines introduced
      • Working with real traffic data

      Lehrinhalte

      Traffic Management Systems
      Basics and Guidelines
      Traffic Engineering Fundamentals
      Applications in Traffic Management
      Traffic Measurement and Control

      Vorkenntnisse

      Lernergebnisse

      Basic knowledge of ITS applications

      Leistungsbeurteilung

      Written exam

      Literatur

      Literature overview for every discussed topic is given at the end of each course.

      REM - Introduction to ITS in Railway, Waterway and Airborne Transportation English

    • Introduction lecture for incoming students
    • Basic principles regarding technology and operational rules for the three modes of transport: Railway, Waterway and Airborne

    • Lehrinhalte

      Aviation:

    • Fundamentals of Aviation
    • Austrian Air Traffic Management - Austro Control
    • Navigation - Surveillance


    • Rail:
    • Fundamentals of railways
    • Differences between road and railways
    • Signaling and interlockings
    • Traction power supply
    • European train control system ETCS


    • Schifffahrt:

      • Ueberblick Seeschifffahrt
        • Definitionen
        • Behoerden
        • Schiffsarten und -dimensionen
        • Wirtschaftlicher Ueberblick


      • Ueberblick Binnenschifffahrt
        • Binnenschifffahrt in Europa
        • Grundlegende Parameter der Binnenschifffahrt
        • Gueterarten und -mengen auf der Donau
        • SWOT Analyse der Binnenschifffahrt auf der Donau
        • Telematik-Einsatz in der Schifffahrt
        • Nautische Hilfsmittel
        • Automatisches Identifizierungssystem (AIS)
        • Inland ECDIS
        • ECDIS + Radar + AIS


      • River Information Services (RIS)
        • Verkehrsmanagement (VTS)
        • Nachrichten fuer die Binnenschifffahrt
        • Vessel tracking & tracing - Inland AIS
        • RIS in Oesterreich (DoRIS)


      Vorkenntnisse

      Basic knowledge of ITS in railway, waterborne and airborne transportation.

      Lernergebnisse

      Students will gain a level of knowledge that enables them to follow the Master courses in the related topics.

      Leistungsbeurteilung

      Written exam for each transport mode

      Literatur

      Airborne:

    • www.eurocontrol.int
    • www.iata.org
    • www.austrocontrol.at


    • Rail:
    • http://de.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System
    • http://en.wikipedia.org/wiki/Railroad_switch
    • http://en.wikipedia.org/wiki/Wheelset_(railroad)


    • Schifffahrt:
    • Deutsche RIS Seite
    • Europäische Kommission
    • Donaukommission
    • Zentralkommission für den Rhein
    • IRIS Europe
    • www.imo.org
    • www.iala-aism.org
    • www.worldvtsguide.org
    • www.emsa.europe.eu
    • www.portofrotterdam.com
    • www.hamburg-port-authority.de
    • www.bsh.de
    • www.ic.igc.ca
    • www.mared.org
    • Manual of Danube Navigation

    • REM - Introduction to Public Transport English

      Die Lehrveranstaltung hat zum Ziel, den Studierenden einen Einblick in die Wissengebiete zu geben, die für die Planung und den Betrieb des Öffentlichen Verkehrs notwendig sind.

      Lehrinhalte

      Die Lehrinhalte gliedern sich in 4 Themenbereiche:
      Einführung in das Thema ÖPNV
      Planung von ÖPNV-Systemen
      Verkehrssysteme im ÖPNV
      Infrastruktur für den ÖPNV

      Vorkenntnisse

      Vorkenntnisse sind nicht erforderlich. Die aufmerksame Nutzung des ÖPNV im Alltag und das Hinterfragen der Funktionsweise der Systeme wird empfohlen.

      Lernergebnisse

      Ziel der Vorlesung ist es, die Studierenden zum Nachdenken über das eigene Mobilitätsverhalten anzuregen. Die gelehrten theoretischen Grundlagen sollen in Verbindung mit praktischen Anwendungsbeispielen dazu dienen, die Funktionsweise von bestehenden ÖPNV-Systeme zu verstehen.

      Leistungsbeurteilung

      Die Leistungsbeurteilung erfolgt in Form eines schriftlichen Tests. Der Test gliedert sich in 4 Fragestellungen, für deren Beantwortung jeweils max. 10 Punkte vergeben werden. Insgesamt können maximal 40 Punkte erreicht werden. Der Test ist positiv, wenn mind. 20 Punkte erreicht werden.

      Literatur

      Winfried Reinhardt, Öffentlicher
      Personennahverkehr - Technik – rechtliche und betriebswirtschaftliche Grundlagen, Vieweg+Teubner Verlag-Springer Fachmedien, Wiesbaden GmbH, 2012

      REM - Introduction to Traffic Engineering English

      Theory of the road traffic flow and methods for analyzing transpotation facilities.

      Lehrinhalte


      • Movement of a single vehicle (Kinematics)
      • Uninterrupted Flow
      • Unsignalized Intersections
      • Signalized Intersections
      • Ramps and Ramp Junctions

      Vorkenntnisse

      Basic Know-how of mathematics and statistics is necessary.

      Lernergebnisse

      Basic knowledge of the traffic flow and knowledge of methods for analyzing capacity and operational criteria for streets, intersections, ramps and
      ramp junctions.

      Leistungsbeurteilung

      Written examination and exercizes.

      Literatur


      • Highway Capacity Manuel
        Transportation Research Board
        Washington, D.C.

      REM - Introduction to Transportation Systems English

      The course will give an overview of the basic elements of the transportation system. This includes definitions, basic indicators how to measure mobility, types of transport infrastructure, how transport infrastructure can be planned and which interrelations can be observed.

      Lehrinhalte


      • Topic 1A: Mobility of people
      • Topic 1B: Freight Transport
      • Topic 2A: Transport supply - land use
      • Topic 2B: Intermodality
      • Topic 3: Road Design
      • Topic 4: Methods of Transport Planning

      Vorkenntnisse

      Bachelor in technical or economical disciplines.

      Lernergebnisse

      To receive basic knowledge of transportation systems and mobility as prerequisite for the master courses ITS.

      Leistungsbeurteilung

      Written exam.

      Literatur

      See donwload area.

      REM - Introduction to Urban Traffic Management English

      Einführung in das intermodale, kooperative städtische Verkehrsmanagement.

      Lehrinhalte


      • Das stadtregionale Verkehrssystem
      • Verkehrsdatenmanagement
      • Verkehrsgraph
      • Verkehrslage
      • Werkzeuge und Handlungsmöglichkeiten des städtischen Verkehrsmanagements
      • Information
        Motivation und Lenkung
      • Steuerung

      Vorkenntnisse

      Grundlagen der Verkehrsplanung

      Lernergebnisse

      Leistungsbeurteilung

      Schriftliche Prüfung

      Literatur

      Siehe Moodle

      Required Elective Module 1
      Sensorics English


      • Kurze Einführung in die Grundprinzipien der Sensorik - Prinzip des Transducers und dessen Charakteristik
      • Messfehler und lineare Regression
      • Diskussion physikalischer Signale, deren deterministischer und statistischer Charakter
      • Prinzip der Signalausbreitung auf Leitungen
      • Anwendung elektronischer Bauelemente als sensorisches Element zur Erfassung physikalischer Größen und Darstellung derer als elektrische Größe

      Lehrinhalte


      • Kurze Einführung in das Gebiet und Wesen der Sensorik
      • Vorstellung der SI Einheiten als Basisbezugssystem für Messungen
      • Charakterisierung von Sensoren als mehrfache Wandler und deren Kennlinie
      • Methoden der linearen Approximation des Kennlinienverlauf und lineare Regression. Charakterisierung von stochastischen und deterministischen Signale
      • Wahrscheinlichkeitsdichtefunktion und Spektrum verschiedener Rauscharten
      • Berechnung von Signalkennwerten
      • Prinzip der Wellenausbreitung auf Übertragungsleitungen, Telegraphengleichung, Reflexion und Wellenwiderstand
      • Physikalische Grundlagen der Stromleitung in Festkörpern
      • Elektrische Widerstände und deren Anwendungen als sensorisches Element
      • Thermisch veränderliche Widerstände, Thermistoren, magnetoresisitive Sensoren
      • Piezoresistive Sensoren
      • Elektrisches Feld, Begriff des elektrischen Potentials, kapazitive Bauelemente und deren Anwendung als Sensor
      • Feuchtemessung und Grundlagen der MEMS
      • Beschleunigungssensoren, Gyroskope und Trägheitsnavigationssysteme
      • Magnetisches Feld und induktive Sensoren, Grundlagen der Akustik und akustische Sensoren

      Vorkenntnisse


      • Keine fachspezifischen Voraussetzungen notwendig
      • Elektronische und physikalische Vorkenntnisse auf BSc. Niveau aber von Vorteil

      Lernergebnisse


      • Verständnis für das Wesen der Sensorik, die verwendeten Methoden und Prinzipien der Umwandlung einer physikalischen Größe in ihre elektrische Repräsentation
      • Verständnis des Signalbegriffes und der Behandlung des deterministischen als auch statistischen Wesens von physikalischen Signalen
      • Berechnung von Signalkennwerten. Verwendung idealer/nicht idealer elektronischer Bauelemente als sensorischer Wandler
      • Prinzipien und Möglichkeiten der Erfassung physikalischer Größen
      • Physikalische Wandlerprinzipien und deren Anwendung in der Sensorik mit verkehrstelematischem Schwerpunkt

      Leistungsbeurteilung

      Schriftliche Prüfung und Projekt am Ende des Semesters.

      Literatur


      • Jacob Fraden, Handbook of modern sensors
      • Ian Sinclair, Sensors and Transducers
      • Ian Sinclair, Passive components
      • Owen Bishop, electronics - Circuits and systems

      Teamtraining English

      Die LV Teamentwicklung dient den Studierenden zum Kennenlernen ihrer GruppenkollegInnen, ihres gewählten Studiums und des Technikums selbst, sowie der reflexiven Auseinandersetzung mit Grundelementen der Teamentwicklung. Durchgängiges Thema ist der Rollenwechsel vom Schüler/der Schülerin zum eigenverantwortlichen Studierenden.

      Lehrinhalte


      • Formen von offener Kooperation und Kommunikation
      • Rollen und Aufgaben im Team
      • Stärkung der gegenseitigen Unterstützung
      • Die Phasen des Teamentwicklungsprozesses
      • Die Bedeutung von "Teamspielregeln"
      • Informationsflüsse effizient gestalten bzw. aktiv entwickeln
      • Arbeitsrollen und Funktionen im Team erkennen und akzeptieren
      • Meine bevorzugte Rolle bzw. meine persönlichen Entwicklungspotentiale
      • Probleme auf Sach- und Beziehungsebene konstruktiv lösen
      • Konflikte vermeiden oder bewältigen
      • Internen und externen "Teamauftritt" aktiv gestalten
      • Entscheidungen treffen und gemeinsam tragen
      • Merkmale erfolgreicher Teams

      Vorkenntnisse

      Lernergebnisse

      Die AbsolventInnen kennen einander, sind mit den Inhalten des Studiums, den Arbeitstechniken und der Organisation des Technikums vertraut. Sie wissen, dass Teamentwicklung aktiv gesteuert verlaufen sollte, kennen verschiedene Modelle der Teamentwicklung und haben sich reflexiv mit ihren eigenen Erfahrungen bei der Teamentwicklung auseinandergesetzt.

      Leistungsbeurteilung

      Einzelarbeit zum Thema Teamentwicklung oder Reflexionsbericht (Note)

      Literatur

      • Franken, Swetlana (2010): Verhaltensorientierte Führung – Handeln, Lernen und Diversity in Unternehmen, 3. Auflage, Verlag Gabler, Wiesbaden
      • Haug, Christoph V. (2009): Erfolgreich im Team. Praxisnahme Anregungen für effizientes Teamcoaching und Projektarbeit, 4.überarbeitete Auflage, München: dtv-Verlag
      • Niermeyer, Rainer (2008): Teams führen, 2.Auflage, Freiburg: Haufe Verlag
      • Van Dick, Rolf van/ West Michael A. (2005): Teamwork, Teamdiagnose, Teamentwicklung, Verlag Hogrefe, Göttingen
      • Werth, Lioba (2004): Psychologie für die Wirtschaft. Grundlagen und Anwendungen [S. 253-309: Arbeit in Gruppen], Spektrum Akademischer Verlag, Heidelberg

      Technologies in Transport English

      Introduction to technologies that are used in ITS. The focus lies on a survey of road telematics, some aspects of public transport go towards rail telematics. Teaching of Know-how and the Know-why on selected topics.

      Lehrinhalte

      Lecture:


      • Hierarchical Models & ITS Architecture
      • TMSC
      • Traffic situation prediction
      • SCADA and Tunnel Control
      • Incident Management
      • FCD data acquisition
      • Travel time estimation
      • Vehicle infrastructure interaction
      • Use of artificial intelligence

      Vorkenntnisse


      • ITS basics
      • Basic knowledge in technologies (telecommunications, electronics)

      Lernergebnisse


      • The student is familiar with the existing core-technologies and enabling technologies
      • Knowledge about interrelations of applications
      • Knowledge about proven technologies and existing challenges

      Leistungsbeurteilung

      Written examination

      Literatur


      • Conference proceedings on ITS world congress
      • IEEE

      Telecommunications English

      This Course covers architecture of analog and digital transmission systems.

      Lehrinhalte


      • Basics of communication
      • ISO-OSI-Model
      • Theory of communication systems
      • Communication protocols

      Vorkenntnisse

      Signals in time-, frequency-domain.

      Lernergebnisse

      Principles of communication systems

      Leistungsbeurteilung


      • White paper and presentation
      • Written final exam

      Literatur


      • Handouts
      • Andrew S. Tanenbaum: Computer Networks

      Traffic Telematics English


      • Introduction to the institutional background of transport telematics
      • Teaching of the stakeholders
      • Their motivations and interrelation

      Lehrinhalte

      Lecture:


      • ITS Stakeholders and their motives
      • Possible Measures of transport policy
      • RDS-TMC business model
      • User needs and user expectations
      • Telematic portfolio car/mobile com
      • Value Chains with the example FCD
      • Potentials and handicaps with logistics
      • Practice in urban tolling
      • Effects of EFC
      • Architecture of cooperative Systems

      Vorkenntnisse

      ITS basics

      Lernergebnisse

      The student is aware of the various stakeholders in the surrounding of ITS.

      Leistungsbeurteilung

      Written examination

      Literatur


      • Conference proceedings on ITS world congress
      • IEEE

      Transportation Systems English

      Lehrinhalte


      • Transport – Land use interaction
      • Transport economics
      • Evaluation of infrastructure projects
      • Transport economics
      • Evaluation of infrastructure projects
      • Traffic Guidance Systems
      • Individual marketing and awareness in transport
      • Data collection methods
      • Transport modelling
      • Mobility pricing
      • Transportation information systems
      • Parking Management
      • Environmental impacts of traffic
      • Principal concepts of the Highway
      • Capacity Manual
      • Capacity Analysis of Urban Streets and Freeway Facilities

      Vorkenntnisse

      Basics on traffic engineering

      Lernergebnisse

      Nach erfolgreichem Abschluss sind die Studierenden in der Lage, Knowledge about analyzing urban streets and freeway facilities based on the procedure of the US Highway Capacity Manual 2000.

      Leistungsbeurteilung

      Literatur

      2. Semester

      Bezeichnung Sprache
      Distributed Dependable Systems English

      Einführung in Verteilte Architekturen für Zuverlässige Systeme

      Lehrinhalte


      • Was sind Verteilte Systeme?
      • Verteilte eingebettete Systeme
      • Verteilte Architekturen für Echtzeitsysteme
      • Ereignis- vs. Zeitsteuerung
      • Zeit und Ordnung
      • Kommunikationssubsysteme
      • Eigenschaften zuverlässiger Systeme
      • Eigenschaften sicherheitskritischer Anwendungen
      • Kenngrößen, Methoden und Architekturen für fehlertolerante Systems

      Vorkenntnisse

      Informatikgrundlagen

      Lernergebnisse

      Nach erfolgreichem Abschluss sind die Studierenden in der Lage, Verständnis der Grundlagen Verteilter und Zuverlässiger Systeme.

      Leistungsbeurteilung

      Schriftliche Tests, Workshop

      Literatur


      • Andrew S. Tanenbaum and Maarten Van Stehen, Distributed Systems - Principles and Paradigms, Pearson Prentice Hall, 2007
      • Hermann Kopetz, Real-Time Systems: Design Principles for Distributed Embedded Applications, Springer, 2nd Edition, 2011

      ITS Project I English

      Im Rahmen der Lehrveranstaltung können sich die StudentInnen durch eigenständiges Arbeiten, an einem Thema ihrer Wahl, in ein zu wählendes Gebiet der ITS vertiefen. Projektdauer ist 2 Semester.

      Lehrinhalte

      Nicht vorab definiert, ITS Themenkreis kann vom Studenten selbst gewählt werden.

      Vorkenntnisse

      Kenntnisses aus:


      • IT
      • Telekom
      • Sensorik

      Lernergebnisse

      Vertiefung des Wissens im Bereich ITS und Anwendung der im vorigen Semester erarbeiteten Kentnisse auf dem Gebiet Informatik, Elektronik und ITS.

      Leistungsbeurteilung

      Projektbeurteilung am Ende der Lehrveranstaltung.

      Literatur


      • White papers
      • ITS IEEE proceedings

      Logistics and Fleet Management English

      Logistik- und Flottenmanagement

      Lehrinhalte

      Logistik und Logistikmanagement,
      IT in der Logistik,
      Transportplanung,
      Transportdurchführung,
      Flottenmanagement.

      Vorkenntnisse

      Prozessmanagement,
      Verkehrsmanagement,
      Telematik.

      Lernergebnisse

      Logistikmanagement,
      Flottenmanagement.

      Leistungsbeurteilung

      Kursarbeit und
      Klausur (schriftlich)

      Literatur

      Klatt, Gerhard: Logistics and Fleet Management, Wien, 2014-2015 (Skriptum)

      Mobile Communication and Network Technology English


      • This course covers architectures of Networks
      • Overview of wireless communication systems

      Lehrinhalte

      Networks:


      • LAN
      • MAN
      • Internet


      Wireless:

      • GSM
      • UMTS
      • Tetra
      • WLAN
      • Bluetooth

      Vorkenntnisse


      • Digital Transmission Systems
      • Time Domain <--> Frequency Domain
      • Presentation

      Lernergebnisse

      Principles of communication-systems.

      Leistungsbeurteilung


      • White Paper and Presentation
      • Written final Exam

      Literatur


      • Handouts
      • Andrew S. Tanenbaum: Computer Networks
      • Jochen Schiller: Mobile Communications

      Operational Research English

      This course gives an introduction to methods concerning graphs and networks, game theoretical problems as well as linear optimization. It continues the treatment of the Kalman Filter focusing on the Extended Kalman Filter and on specific applications in the domain of ITS.

      Lehrinhalte


      • Extended Kalman Filter
      • Spanning Trees and Shortest Paths (including the A*-Algorithm)
      • Duality in Combinatorics/Networks/LinearProgramming
      • Matching Algorithms
      • The Transportation Problem
      • The Simplex Method
      • Saddle Points
      • Minimax-Theorem
      • Game Theory (simple considerations)
      • Nonlinear Programming

      Vorkenntnisse


      • Discrete Mathematics from Semester 1. Linear Algebra
      • Probability Theory
      • Statistics and Analysis on a BSc level

      Lernergebnisse

      Leistungsbeurteilung


      • Permanent participation in exercise classes
      • Presentation of a published paper
      • Written exam

      Literatur


      • G. Strang: Introduction to Applied Mathematics, Wellesley Cambridge 1986
      • G. Strang, K. Borre: Linear Algebra, Geodesy, and GPS, Wellesley Cambridge 1997
      • G. Strang: Computational Science and Engineering, Wellesley Cambridge 2007
      • A. Gelb (Editor): Applied Optimal Estimation, MIT Press 1974
      • Published papers on ITS topics from journals like IEEE
      • Transactions on Intelligent Transportation Systems

      REM - Alternative Engines and Fuels English


      • Die hier beschriebene Vorlesung gibt einen Überblick über alternative Antriebssysteme und Energieträger im Automobilbereich
      • Neben Definitionen und Einteilung von alternativen Antriebssystemen soll dem Hörer die verschiedenen Funktionen der einzelnen Komponenten vermittelt werden
      • Weiters wird die Energieeffizienz der beschriebenen Antriebskonzepte anhand von Berechnungsbeispielen erläutert

      Lehrinhalte

      Es wird ein grundlegender Überblick über alternative Antriebssysteme und Energieträger im Automobilbereich gegeben. Der Inhalt der Vorlesung gliedert sich wie folgt:


      • Einleitung
      • Motivation für alternative Antriebssysteme und Energieträger
      • Definitionen und Einteilung der alternativen Antriebskonzepte und Energieträger
      • Längsdynamik des Fahrzeuges
      • Energieverbrauch der alternativen Antriebskonzepten
      • Energieeffizienz
      • Literatur

      Vorkenntnisse

      Grundlagen der Mechanik

      Lernergebnisse

      Fundiertes Wissen über die Funktionsweise und Effizienz von alternativen Antriebssystemen sowie allgemeine Analyse von alternativen Energieträgern.

      Leistungsbeurteilung

      Schriftliche Prüfung

      Literatur

      Aktuelles Lehrmaterial wird in der Vorlesung bereitgestellt.

      REM - Bewerbung
      REM - European Business Competence Licence
      REM - Introduction to Java programming English

      Diese Lehrveranstaltung gibt eine Einführung in die praxisnahe Programmierung mit Java.

      Lehrinhalte

      - Datenstrukturen
      - Exception Handling
      - UI development
      - Vererbung, Polymorphie
      - Events&Threading
      - Themen nach vorschlag der Studenten

      Vorkenntnisse

      Basic Programming skills, Object Oriented Programming knownledge

      Lernergebnisse

      Die Studierenden erwerben die Fähigkeit selbsständige Java Programme zu planen, entwickeln und zu verstehen.

      Leistungsbeurteilung

      -Übungsbeispiele
      -Finales Examen

      Literatur

      See Moodle

      REM - Introduction to MATLAB
      REM - Issues in Sustainable Development of Transport English

      see English version

      Lehrinhalte

      see English version

      Vorkenntnisse

      see English version

      Lernergebnisse

      see English version

      Leistungsbeurteilung

      Literatur

      see English version

      REM - ITS Architecture - FRAME
      REM - Projectmanagement
      REM - Transport Policy English

      Transport policy is vital to set the framework towards future mobility. This course is split into three parts. The first two are dealing with ITS and electric mobility the third one with the question of society and technology. A holistic and systematic view on international, European and Austrian policy strategies in these fields will be given from an actual point of view.

      Lehrinhalte


      • Society, technology and innovation
      • ITS: strategy and deployment
      • E-Mobility in and from Austria

      Vorkenntnisse

      Basic understanding of Transport policy and responsible stakeholder in Austria is required.

      Lernergebnisse


      • Broad overview of policy strategies
      • Policy measures and examples on ITS and E-Mobility

      Leistungsbeurteilung

      Homework (groups of 2 or 6 persons).

      Literatur

      Recommended documents are quoted in the provided presentations.

      Required Elective Module
      Transport Modelling and Simulation

      3. Semester

      Bezeichnung Sprache
      Advanced Driver Assistance Systems English

      This lecture deepens the material taught in the Bachelor course Fahrerunterstützungssysteme.

      After a review of the Driver Assistance Systems, a number of special topics are presented.

      Each group of 2 students will be assigned a research paper, that will be worked out and presented towards the end of the course.

      Final written exam.

      Lehrinhalte

      -Review of the Driver Assistance Systems, - DAS for electric vehicle charging,
      - Navigation and the use of Probe vehicle data,
      - cooperative ACC, and finally
      - the future DAS systems that will converge to autonomous driving cars.

      Vorkenntnisse

      FUS

      Lernergebnisse

      Nach erfolgreichem Abschluss sind die Studierenden in der Lage, A critical evaluation of current ADAS systems, discussion of research papers in the field.

      Leistungsbeurteilung


      • Homework+Presentation 40%
      • Written exam 60%

      Literatur

      Will be given in each lecture.

      Cooperative Systems English

      Introduction into the field of vehicle-vehicle-interaction and infrastructure-vehicle interaction. The course is organized around core technologies like wireless communication or human machine interaction and reference projects.

      Lehrinhalte


      • Systems view of VII
      • Communication Technology
      • Human Factors
      • xFCD
      • Important projects (Coopers, etc.)
      • Trends in Traffic Management
      • Role of infrastructural data

      Vorkenntnisse

      ITS technologies (HMI, wireless communication technology).

      Lernergebnisse


      • The student is familiar with vehicle-infrastructure-interaction, it's applications and technologies
      • Knowledge about inter-relations of applications
      • Knowledge about proven technologies and existing challenges

      Leistungsbeurteilung

      Written examination

      Literatur


      • Conference proceedings on ITS world congress
      • IEEE

      Dependable Systems English

      Lehrinhalte


      • Grundlegende Kenngrößen und Eigenschaften
      • Fehlertoleranz: Architekturen und Methoden
      • Fehlerbeseitigungstechniken
      • Fehlermodellierung und Fehlervorhersage

      Vorkenntnisse

      Grundkenntnisse der Wahrscheinlichkeitstheorie.

      Lernergebnisse


      • Kennenlernen der grundlegenden Eigenschaften zuverlässlicher und sicherheitskritischer Systeme
      • Entsprechende Kenngrößen zu verstehen und berechnen zu können
      • Methoden und Architekturen für fehlertolerante Systeme zu kennen und zu verstehen

      Leistungsbeurteilung

      Immanente Leistungsbeurteilung sowie schriftlicher Test.

      Literatur

      Ausgewählte Publikationen und Buchabschnitte sowie LVA-Unterlagen.

      GIS English

      Der Kurs vermittelt den Studierenden einen weiteren Blick auf geographische Informationssysteme. Zu Beginn werden Grundlagen wie Koordinatensysteme und die Unterschiede zwischen Raster- und Vektor-Daten behandelt. Speichermechanismen, wichtige Algorithmen und deren Anwendung werden gezeigt. Im weiteren Verlauf werden werden komplexere Probleme wie beispielsweise Datenqualität diskutiert. Den Abschluss bilden eine rechtliche und wirtschaftliche Betrachtung geographischer Informationen.

      Lehrinhalte


      • Koordinatensysteme und -Rahmen (lokal und global)
      • Arten von GIS: Raster- und Vektor-GIS
      • Darstellung von Raster- und Vektor-Daten im Computer
      • GIS-Operationen für Raster- und Vektor-Datensätze
      • Datenqualität
      • Entwurf von Geoinformationsprodukten: Kosten-Nutzen-Analyse
      • Rechtliche Rahmenbedingungen von Geodaten
      • Typische Datensätze und woher man sie bekommt

      Vorkenntnisse


      • Grundlagen der Mathematik
      • Kreativität

      Lernergebnisse

      Die Studierenden erwerben Basiswissen bezüglich der Probleme, die beim Entwurf eines Geoinformationsproduktes auftreten: Welche Daten sind in welcher Qualität notwendig, woher bekommt man diese Daten, gibt es rechtliche Problembereiche, usw. Am Ende sind die Studierenden in der Lage ein Geoinformationsprodukt zu entwickeln, zu präsentieren und (eventuell mit der Unterstützung von Programmierern) umzusetzen.

      Leistungsbeurteilung


      • Mündliche Prüfung
      • Hausaufgaben (am Computer)
      • Präsentation des Projektes samt schriftlicher Ausarbeitung

      Literatur


      • Cho, G., Geographic Information Science: Mastering the Legal Issues. 2005: John Wiley & Sons, Ltd.
      • Tomlinson, R. , Thinking about GIS. 2007: ESRI Press
      • Worboys, M.F., GIS: A Computing Perspective. 1995, London: Taylor & Francis

      Graduate Seminar English

      The seminar focuses on the essential criteria of a MT based on the guideline (structure,reasoning). It supports the students' orientation with regard to the topic finding. At the same time the course underlines the relevance of a research question and the necessity of a hypothesis. To finish MT successfully the students design a Gantt diagram in context of their personal resources (time, workplace etc.)

      Lehrinhalte


      • Essential criteria of a scientific study
      • Overview of Guideline MT Vers. 2012
      • Relevance of topic finding, research question and hypothesis
      • Reasoning and text style
      • Importance of project management and personal resources (time, workplace etc.)

      Vorkenntnisse

      Lernergebnisse


      • Written assignments with regard to scientific aspects
      • Written questions for the supervisor
      • Gantt Diagram


      Arguing research question and hypothesis
      Quotations based on IEEE and Harvard

      Leistungsbeurteilung

      1. your research question(s)
      2. your theoretical approach for the interpretation of your final results
      3. your hypothesis + reasoning
      4. your favorite method(s): experiment, ...
      5. your data type (your materials)
      6. your indicators for measurements
      7. used literature

      Literatur

      All uploads on CIS, Dr. Essl

      plus:

      Skern, T., Writing scientific english: A workbook. Schlüsselkompetenzen 3112. Wien: facultas.wuv, 2009.

      ITS Project II
      ITS System Architecture
      Law
      Management & Leadership Training
      Positioning, Navigation and Identification Systems English


      • The first part of the lecture presents the methods to determine positions using satellite technologies (GPS, GALILEO, etc.)
      • The second part of the lecture presents the application and use of satellite technologies as well as other navigational methods in the four transport modes

      Lehrinhalte


      • Possible positioning methods with satellites
      • Satellite orbits and how to describe them
      • Error influences in the process of positioning
      • GPS and GLONASS
      • Signal structure, satellite layout etc
      • GALILEO - services, satellite layout, etc
      • National infrastructures for using satellite positioning
      • Comparison with results from traditional positioning methods
      • Loran C
      • Non Directional Beacons
      • VHF Omnidirectional Radio Range
      • Doppler Very High Frequency Omnidirectional Radio Range
      • Distance Measuring Equipment
      • Radar
      • The use of postioning an navagtion systems in the four transport modes
      • Legal and organisational problems within the use of naviagation systems
      • Automatic Identification System

      Vorkenntnisse

      Mathematics

      Lernergebnisse

      Nach erfolgreichem Abschluss sind die Studierenden in der Lage, Assessment of advantages/disadvantages of satellite positioning systems and their limits, as well as the possible use of satellite positioning systems in road, rail, air navigation and waterbound applications.

      Leistungsbeurteilung

      Written exam

      Literatur


      • Hofmann-Wellenhof, Lichtenegger, and Wasle (2007) GNSS - Global Navigation Satellite Systems: GPS, GLONASS, Galileo & more, Springer (mathematically demanding)
      • Dodel and Häupler (2004) Satellitennavigation, Hüthig (German)

      Safety and Sustainability English

      Der Einfluss des Verkehrs auf die Umwelt ist grundsätzlich in Normen, Richtlinien und auch Gesetzen geregelt. Diese LV zeigt die Problematik der Umsetzung dieser Regeln in der Praxis auf.

      Lehrinhalte

      Safety
      • Statistics on Traffic Safety at European and global level
      • Methods typically applied for road safety research
      • Data sources
      • Interventions for infrastructure improvement
      • Elements of active and passive vehicle safety
      • Human behaviour with respect to traffic safety

      Sustainability, implications of safety

      • Relevant issues for transport and social sustainability.
      • Safety related transport indicators and their influence on social sustainability.
      • How could safety related ITS contribute to Social Sustainability?
      • Impact assessment of raising social sustainability of transport – economic measures.
      • Impact assessment of the deployment of safety related ITS.
      • External accidental costs assessment technics.
      • Road safety benefits. Cost-benefit analysis (CBA) of safety related ITS.

      Vorkenntnisse

      General knowledge in sustainable development and policy framework for sustainable transport.

      Lernergebnisse

      Safety
      • Students shall have an overview about the road safety situation at European and global level.
      • Students shall know about the most important impacts factors to road safety, e.g. driving speed, alcohol, .elements of active and passive vehicle safety and infrastructure.
      • Students shall be able to name and explain the most important methods of road safety research, like analysis of accident databases, naturalistic data, field operational tests, laboratory experiments, questionnaire surveys, etc
      • Students shall know about data sources with regards to determination of the safety impact of measures applied to road users.

      Sustainability, implications of safety
      • Students shall acquire general knowledge in the field of safety and its relation to sustainable development.
      • Based on the European developments, students shall be able to carefully evaluate and compare the current and future importance of safety in terms of social sustainability regarding the future development of safety.
      • Students shall be able to name and explain the main indices for the socially sustainable development of transport and analyse the influence of safety on these indices will be assessed.
      • Students shall be able to understand the interrelations between the safety and sustainability, particularly the contribution of safety related ITS to sustainable development
      • Students shall be able to apply a methodology for evaluation of different trends that must provide a means of coping with the growing number of accidents and tackling safety risks. The findings will aid in drawing conclusions on how to achieve sustainable transport systems through deployment of ITS.
      Another important task is to familiarize students with cost – benefit analyses and approaches for external accident costs evaluation. Thus, students will achieve their potential for the impact assessment of safety on the sustainable transport development.

      Leistungsbeurteilung

      Safety
      • 30% term paper
      • 30% active participation
      • 40% written test, about 10 to 15 open ended questions

      Sustainability, implications of safety

      • 40% term paper
      • 20% active participation
      • 40% of formal assessment – exam test on Safety topics.

      Literatur

      Mandatory readings:

      Basic information on sustainability issues (available electronically):
      • European Commission, Directorate General Regional Policy. Guide to Cost-Benefit Analysis of investment projects, Structural Funds, Cohesion Fund and Instrument for Pre-Accession, 2008.
      • European Commission. Intelligent transport systems: EU-funded research for efficient, clean and safe road transport. Directorate-General for Research and Innovation: Transport. Luxembourg, 2012.
      • RICARDO-AEA. Update of the Handbook on External Costs of Transport. European Commission – DG Mobility and Transport, 2014. Available online at: http://ec.europa.eu/transport/themes/sustainable/studies/doc/2014-handbook-external-costs-transport.pdf

      Recommended readings:

      • Developing Harmonised European Approaches for Transport Costing and Project Assessment (HEATCO), Deliverable 5, Proposal for Harmonised Guidelines, Contract No. FP6-2002-SSP-1/502481, February 2006.
      • SEE-ITS. Deliverable 6.1. Impact assessment studies of cooperative ITS applications in SEE countries at regional level, 2014. Available online at: http://www.seeits.eu/docs/Publications/Deliverables/final/SEE-ITS%20D6.1.0%20Impact%20assessment%20of%20ITS%20applications%20in%20SEE.pdf
      • Nikolova, C. Deliverable 7.1. Cost – Benefit Analysis Report for the deployment of ITS in Bulgaria. SEE-ITS, 2015. Available online at: http://www.seeits.eu/docs/Publications/Deliverables/final/SEE-ITS_D7.1.4%20National%20Report_Bulgaria.pdf
      • Elvik, R., Hoye, A., Vaa, T., Sorensen, M. (2009): The Handbook of Road Safety Measures, 2nd Edition, Emerald Publishing Group Limited, ISBN 978-1-84855-250-0
      • European Road Safety Observatory www.erso.eu
      • OECD/ECMT (2006): Speed Management. ISBN 92-821-0377-3
      • Robatsch, K., Schrammel, E. (2001): Grundlagen der Verkehrssicherheit. IVS-Schriftenreihe, Band 13. TU-Wien
      • SUPREME Final Report Part C: Handbook For Measures At The Country Level, KFV, 2007
      • SUPREME Final Report Part D: Handbook For Measures At The European Level, KFV, 2007

      Traffic Psychology and Human Machine Interface English

      Menschliches Mobilitätsverhalten
      Human-machine interfaces im Verkehrssystem

      Lehrinhalte

      Mobilität
      Wahrnehmung
      Aufmerksamkeit
      Verhalten und Motivation
      HMI Gestaltungs-Richtlinien und Methoden der Evaluation
      Am Beispiel unterschiedlicher ITS Anwendungen

      Vorkenntnisse

      Lernergebnisse

      Leistungsbeurteilung

      Referat und/oder schriftliche Arbeiten
      Mitarbeit in den LV Einheiten

      Literatur

      Handouts im Downloadbereich.

      Transport Economy English

      The course is a basic course in Transport Economy. It consists of three parts.

      • Part 1: Principles of economy and world economy
      • Part 2: Basic topics of Transport Economy
      • Part 3: Selected topics of Transport Economy

      Lehrinhalte


      • Ten principles of economy
      • Market theory
      • Monetary theory
      • Trade theory
      • Transportation systems
      • Bus fares
      • Road pricing
      • Cost benefit analysis in transport planning

      Vorkenntnisse

      Lernergebnisse


      • The students get an overview of economic principles and how the economy works as a whole
      • Furthermore the students get an overview about Transport economy

      Leistungsbeurteilung

      Final written test

      Literatur

      4. Semester

      Bezeichnung Sprache
      Master Thesis
      Supervision - Master Thesis